pzsespfpoΤις συνολικές προτάσεις της έστειλε η ΠΦΠΟ στον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων κ. Αθανάσιο Τσαυτάρη για τις κατατεθείσες και ήδη διαβουλευθείσες τροπολογίες των νόμων 1197/81 και 4039/2012.

Διαβάστε τις προτάσεις που ήδη έχουν κατατεθεί κατά τη διάρκεια της δημόσιας διαβούλευσης στην επιστολή που κοινοποιείται και στους αρμόδιους φορείς καθώς και τις συμπληρωματικές προτάσεις που κατατέθηκαν αργότερα:

 Προτάσεις ΠΦΠΟ σχετικά με τις τροπολογίες του Ν. 4039/2012

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Έχουμε ήδη υποβάλλει τις προτάσεις μας σαν Ομοσπονδία στη δημόσια διαβούλευση και τις καταθέτουμε απευθείας και σε εσάς. Θεωρούμε ότι υπάρχει εκ μέρους σας η διάθεση και να διορθωθούν τα κακώς κείμενα των τροπολογιών και να συμπεριληφθούν και άλλες, ώστε να έχουμε μια ισχυρή βελτίωση του Ν. 4039/2012.

Επίσης, θεωρούμε πολύ θετικό ότι μια σειρά προτάσεών μας, που καταθέσαμε σαν Ομοσπονδία προ διμήνου με υπόμνημα στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΑΑΤ για την βελτίωση του 4039/2012 έχουν γίνει αποδεκτές και κατατίθενται ως τροπολογίες. Ενδεικτικά αναφέρουμε ορισμένες από αυτές, όπως το ότι η Ελληνική Αστυνομία και το Λιμενικό επανέρχονται στις αρχές βεβαίωσης παραβάσεων, η εξαιρετικά θετική απαγόρευση εισαγωγής ακρωτηριασμένων ζώων , η τροπολογία του άρθρου 6 ότι ακόμη και για το ένα θηλυκό ζώο εκτροφής να απαιτείται άδεια προς αποφυγή των γνωστών παραθύρων – χωρίς βέβαια τις δυο γέννες, που αναφερόμαστε παρακάτω-, η διευκρίνιση για τους αρχαιολογικούς χώρους και των λιμάνια, η επαναφορά της δευτεροβάθμιας επιτροπής για τις ευθανασίες ζώων, η αναβάθμιση των ποινών και των προστίμων στον ποινικό νόμο 1197/81 για την εγκατάλειψη και την παθητική κακοποίηση, το ότι επιτρέπεται ρητά το τάισμα από τον καθένα των αδέσποτων ζώων, η σήμανση και καταγραφή και των ποιμενικών σκύλων, η απαγόρευση πώλησης ζώων στις υπαίθριες δημόσιες αγορές.

Παραθέτουμε όμως τις προτάσεις μας που δεν εγκρίθηκαν και θα αγωνιστούμε στην επερχόμενη διαδικασία στην Βουλή να ενσωματωθούν στον 4039/12, ο οποίος για πολλοστή φορά αναφέρουμε και θα συνεχίσουμε να το διεκδικούμε ότι χρειάζεται πολύ βαθιές τομές, που να πλησιάζουν την αιτία της ύπαρξης των αδέσποτων. Δυστυχώς, καμία πολιτική ηγεσία μέχρι τώρα δεν έχει κάνει δεκτές τέτοιες βαθιές τομές, όπως ενδεικτικά η μη πώληση ζώων από τα pet-shops, η απαγόρευση εισαγωγής ζώων συντροφιάς έως ότου το φαινόμενο αυτό περιοριστεί, αποτελεσματικά μέτρα για την στείρωση των ιδιόκτητων ζώων κ.λπ.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΜΑΣ

«Επικίνδυνο ζώο συντροφιάς είναι το ζώο συντροφιάς, που εκδηλώνει αποδεδειγμένα και τουλάχιστον δύο φόρές απρόκλητη και αδικαιολόγητη επιθετικότητα, χωρίς να απειληθεί, προβαίνοντας σε επιτυχή επίθεση προς τον άνθρωπο ή τα άλλα ζώα, καθώς και το ζώο που πάσχει ή είναι φορέας σοβαρού νοσήματος σύμφωνα πάντα με τις σύγχρονες επιστημονικές κτηνιατρικές απόψεις, που μπορεί να μεταδοθεί στον άνθρωπο ή στα άλλα ζώα και δεν θεραπεύεται.

Η γνωμάτευση για τις σωματικές βλάβες να είναι μόνο από ιατρό του Δημοσίου , διαφορετικά με το επίπεδο φιλοζωικής κουλτούρας στην χώρα μας αλλά και ασυδοσίας ο κάθε ιδιώτης ιατρός μπορεί να γνωματεύει ο, τι θέλει. Αξίζει να αναφέρουμε εδώ, και το επιστημονικό στοιχείο, ότι ουδείς ιατρός δύναται με ασφάλεια να διαγνώσει ότι μια πληγή είναι από δάγκωμα σκύλου, γι αυτό και υπεύθυνοι ιατροί δεν αποφαίνονται στην γνωμάτευσή τους τι προκάλεσε τον τραυματισμό, αφού ο μόνος ειδικός επιστήμονας είναι ο ιατροδικαστής.

Ελπίζουμε ότι ήδη οι συγγραφείς των τροπολογιών θα έχουν αντιληφθεί το ηθικής πλέον διάστασης ατόπημά τους, που θα «στείλει» χιλιάδες ζώα στα όρη και τα βουνά και τον βέβαιο θάνατο.

2. Να αποσυρθεί πάραυτα η τροπολογία που ορίζει οτι τα θηλυκά ζώα εκτροφής μπορούν να γεννούν 2 φορές το χρόνο. Είναι μη ηθικό, εξοντωτικό για τα ζώα, απάνθρωπο με ορολογία ανθρώπινη. Πιστεύουμε , ότι εκ παραδρομής ετέθη διότι ο 4039 πιο κάτω το απαγορεύει ρητά.

skkoyt

3. Να αποσυρθεί η τροπολογία για γραπτή συναίνεση των Δήμων προς τα φιλοζωικά σωματεία, που ανοίγει μεγάλο παράθυρο αυθαιρεσιών εκ μέρους των Δήμων. Τα φιλοζωικά σωματεία έχουν από το καταστατικό τους, εγκεκριμένο από το αρμόδιο Πρωτοδικείο, το δικαίωμα ενασχόλησης με τα ζώα.

4. Στην σύνθεση της 5μελούς επιτροπής των Δήμων για το πρόγραμμα των αδέσποτων ζώων να προστεθεί ένας εκπαιδευτής θετικής εκπαίδευσης – πολύ πιο κοντά στα θέματα συμπεριφοράς των ζώων κλπ λόγω εξειδίκευσής τους – και να να αφαιρεθεί ο εκπρόσωπος των κυνηγών για τους παρακάτω λόγους:

α. Λόγω της απουσίας τους από τις συνεδριάσεις των 5μελών επιτροπών από έλλειψη ενδιαφέροντος, απόστασης κλπ δεν μπορούν να λειτουργήσουν οι 5μελείς που στην πλειοψηφία τους συνεδριάζουν χωρίς τον εκπρόσωπο των κυνηγών, επομένως χωρίς απαρτία.

β. Δεν μας είναι κατανοητό το γιατί επιλέχτηκαν οι κυνηγοί και όχι μια άλλη κοινωνική ή επαγγελματική ομάδα. Η ενασχόληση των κυνηγών με τα ζώα δεν τους καθιστά ειδικούς, αντίθετα ένας εκπαιδευτής θεωρητικά είναι λίαν απαραίτητος στην 5μελή επιτροπή.

5. Να επαναφερθεί η αρχική διατύπωση του νομοσχεδίου, που ήταν απολύτως σωστή , και να μην δίνεται η ετήσια κυνηγετική άδεια ,όταν δεν υπάρχει καταγεγραμμένη στο βιβλιάριο υγείας του ζώου η σήμανση, η καταγραφή καθώς και ο εμβολιασμός τους και δη ο αντιλυσσικός. Ο χρόνος του επόμενου εμβολίου να είναι σύμφωνα με τις οδηγίες της Φαρμακευτικής Εταιρίας και όχι με κριτήρια οικονομικά και ο νοών νοείτω.

6. Απαγόρευση χρησιμοποίησης περιλαίμιων , που προκαλούν πόνο και στρες, όπως ορίζει και η Ευρωπαϊκή Σύμβαση για την Προστασία των ζώων συντροφιάς τόσο κατά την διάρκεια της » εκπαίδευσής» τους όσο και κατά την διάρκεια του κυνηγιού αλλά και κατά την διάρκεια της βόλτας τους από οποιονδήποτε ιδιοκτήτη.

7. Η χρήση τέτοιων περιλαίμιων να θεωρηθεί βασανισμός, όπως και είναι , να υπαχθεί στο άρθρο 16 και να οριστεί και πρόστιμο διοικητικό 1.000 ευρώ στο άρθρο 21.

8. Οι θετικές αλλαγές που προτείνονται για τον νόμο 1197/81 να ενσωματωθούν στον 4039/12 ώστε να μην υπάρχει πολυνομία. Να προστεθεί είτε στον 1197 είτε στον 4039 ότι η μόνιμη αλυσόδεση, που ούτως ή άλλως οφείλεται να αποδεικνύεται στα δικαστήρια, συνιστά ποινικό αδίκημα. Ας μην ξεχνάμε ότι η μόνιμη αλυσόδεση είναι η μία από τις πλέον συχνές μορφές παθητικής κακοποίησης, από τις πλέον επώδυνες για τα ζώα και αιτία δυσφήμησης της χώρας στο εξωτερικό.

9. Στο άρθρο 7 να διευκρινιστεί ότι ως ζώα συντροφιάς εννοούνται οι σκύλοι και γάτες και αυτό διότι το εκμεταλλεύονται διάφοροι, αφού πουθενά δεν καταγράφονται ποια είναι αυτά με αποτέλεσμα για παράδειγμα να γίνεται έκθεση εξωτικών ζώων, με το πρόσχημα ότι είναι ζώα συντροφιάς. Τελικά διεξάγονται εκθέσεις χωρίς άδειες ή εκθέσεις με άδειες ως ζώα συντροφιάς, αφού ο καθένας σύμφωνα με τα συμφέροντά του χαρακτηρίζει τα ζώα που εκθέτει είτε συντροφιάς είτε άγρια.

10. Το πολύ σωστό μέτρο της σήμανσης των ζώων δεν πέτυχε με τον 3170/2004 και δεν πρόκειται να πετύχει ούτε με τον σημερινό νόμο. Ο σπουδαιότερος λόγος είναι ότι η σήμανση κοστίζει πολύ ακριβά και κανείς δεδομένης της φιλοζωικής κουλτούρας αλλά και της σημερινής οικονομικής ασφυξίας των πολιτών, δεν πρόκειται να υποβληθεί σε αυτό το έξοδο, όσο αυστηρός και να είναι ο έλεγχος από τις αρμόδιες αρχές, ο οποίος βεβαίως είναι έως σήμερα ανύπαρκτος.

Προτεινόμενες λύσεις. Για μία 3ετία, λόγω της οικονομικής κατάστασης της χώρας μας, το τσιπ να τοποθετείται στα δημοτικά κυνοκομεία, δημόσιες κτηνιατρικές υπηρεσίες με ένα ελάχιστο τέλος των 3 ευρώ, είτε από ζωοτέχνες και από ιδιώτες κτηνιάτρους με κόστος συνολικό τα 10 ευρώ. Είναι ευρέως πλέον γνωστό ότι η αγορά του τσιπ σε τιμή χοντρική κυμαίνεται το ανώτερο στα 3 ευρώ.

11. Η εγκατάλειψη ζώου από τον οδηγό που το κτύπησε να ποινικοποιηθεί και να ενσωματωθεί στο άρθρο 16. Η εικόνα των σκοτωμένων ζώων στους δρόμους είναι η χειρότερη δυσφήμηση για την χώρα μας στην Ευρώπη και παντού. Η πρόταση αυτή κατατέθηκε στο υπόμνημά μας και δεν κατανοούμε με βάση ποια λογική οι οδηγοί που τραυματίζουν ζώα και τα εγκαταλείπουν δεν θα πρέπει να έχουν ποινικές ευθύνες. Ποια η διαφορά από το να εγκαταλείπουν άνθρωπο ή ζώο, για έμβιο όν πρόκειται και στις δύο περιπτώσεις.

Καιρός να ξεπεραστούν αυτές οι μεσαιωνικές ιδεοληψίες και βεβαίως θα αγωνιστούμε στην επερχόμενη αναθεώρηση του Συντάγματος από τον Ιούνιο και μετά να γίνει αναφορά στα δικαιώματα των ζώων.

Εξάλλου η εμπειρία των φιλοζωικών σωματείων της χώρας αλλά και οι πιο συνήθεις καταγγελίες εκ μέρους των τουριστών και άλλων ιδιωτών, αφορούν ακριβώς αυτές τις συνθήκες διαβίωσης των πάσης φύσεως ζώων.

12. Οι εθελοντές Ευρωπαίοι κτηνίατροι για το διάστημα που θα παρέχουν τις υπηρεσίες τους να πιστοποιούνται και να καταθέτουν την πιστοποίηση στο τέλος της παροχής. Η διαδικασία αυτή να γίνεται κάθε φορά που θα παρέχουν τις υπηρεσίες τους. Στην εσχάτη των περιπτώσεων στο άρθρο 9 παρ. 11 να προστεθεί στην αντίστοιχη φράση «ή υπό την εποπτεία της αρμόδιας δημοτικής αρχής», όπως υπήρχε στο αρχικό νομοσχέδιο.

Άλλη εναλλακτική πρόταση είναι να προστεθεί η φράση ότι «σε περίπτωση που δεν βρίσκεται πιστοποιημένος κτηνίατρος για να αναλάβει την εποπτεία του έργου των εθελοντών κτηνιάτρων, τότε αυτοί να έχουν το δικαίωμα πιστοποίησης».

ΓΕΩΤΕΕ

Με την υποβολή των δικαιολογητικών που ορίζονται από την Υ.Α. 2157/10 , υποχρεωτικά με ανάλογες κυρώσεις σε περίπτωση αρνησής του, το ΓΕΩΤΕΕ να παρέχει την σχετική βεβαίωση.

13. Να θεσπιστεί η δυνατότητα εκ μέρους των φιλοζωικών σωματείων ή Ομοσπονδιών παράστασης πολιτικής αγωγής στα δικαστήρια στις υποθέσεις καταγγελιών κακοποίησης ζώων.

petshop

14. Απαγόρευση πώλησης ζώων από τα pet-shops. Να καταργηθεί η πώληση και εμπορία ζώων από τα καταστήματα πώλησης ζώων (pet shops). Σαν αρχή προτείνουμε να καταργηθεί άμεσα η πώληση όλων των θηλαστικών (π.χ. γάτες, σκύλοι, κουνέλια, κ.λπ), καθώς και εκείνων της άγριας πανίδας (π.χ. ερπετά, αμφίβια, σκίουροι, νυφίτσες, κ.λπ).

Κατ’ ελάχιστον δε η απαγόρευση πώλησης εξωτικών ζώων, ιγκουάνα, φιδιών, παραδείσιων πτηνών κ.λπ., ως η ήδη υπό μελέτη πρόταση της Κ.Α.Φ.Ε προς έκδοση Υ.Α.

Όσον αφορά τα λοιπά είδη (ψάρια, πουλιά, τρωκτικά, πουλερικά κ.λπ.) να δοθεί προθεσμία δύο ετών μέχρι την οριστική παύση της πώλησής τους ώστε να μπορέσουν οι έμποροι να διαθέσουν το εμπόρευμά τους. Σε αυτό το διάστημα των δύο ετών να ορισθούν αυστηρές προδιαγραφές της αιχμαλωσίας των ζώων όπως, για παράδειγμα, ευρύχωρα κλουβιά (συρμάτινα και γυάλινα), περιορισμένο αριθμό ζώων ανά κλουβί και συστηματικοί έλεγχοι από τη Δημοτική Αστυνομία, τη Θηροφυλακή, τη Διεύθυνση Ελέγχων της Γ.Γ.Ε, καθώς και τις υπηρεσίες υγειονομικού και κτηνιατρικής.

Στην πολύ σωστή τροπολογία για την απαγόρευση σκύλων και γατών στις δημόσιες υπαίθριες αγορές να γίνει « η πώληση κάθε είδους ζώου».

15. Επαναφορά της Υ.Α. 280262/2003

Είναι γνωστό ότι η μη πρόβλεψη κυρώσεων σε βάρος των Δήμων, όταν αδιαφορούν και δεν αναλαμβάνουν τις εκ του νόμου ευθύνες τους απέναντι στα αδέσποτα – πρακτική που εντάθηκε ιδιαίτερα λόγω της οικονομικής κρίσης – έχει σαν αποτέλεσμα να επιφορτίζει τα μέλη των φιλοζωικών σωματείων και των φιλόζωων εθελοντών με το δυσβάσταχτο έργο της φροντίδας των αδέσποτων (εγκαταλειμμένα, κακοποιημένα, ασθενή κ.λπ).

Στα πλαίσια αυτής της συνδρομής των φιλόζωων πολιτών στο έργο των Δήμων θεωρούμε ότι είναι εκ των ουκ άνευ αναγκαίο να διατηρηθεί η διάταξη του άρθου 2 παρ. 12 της Υ.Α. 280262/2003 (ΦΕΚ 1874/17.12.2003), η οποία επέτρεπε σε Δήμους ή σε ζωοφιλικά σωματεία που δεν διαθέτουν την ανάλογη υποδομή, να συμβάλλονται με μέλη ζωοφιλικού σωματείου ή ομάδες ζωόφιλων που διαθέτουν μικρό χώρο για ολιγοήμερη παραμονή ζώων μέχρι αποθεραπείας και επανένταξης, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα προσωρινής περίθαλψης και σε κάποιο διαμέρισμα εθελοντή ακόμα και όταν ο κανονισμός πολυκατοικίας απαγορεύει τη διατήρηση άνω των 2 ζώων.

Διαφορετικά ωθούνται τα φιλοζωικά σωματεία να μεταφέρουν τα τραυματισμένα ζώα σε όλη την Επικράτεια μέσα στα γραφεία των αντίστοιχων δήμων ή στις οικίες όσων ανοήτως και ανηθίκως αντιτίθενται στην πρόταση αυτή. Ή ας μας προτείνουν κάτι άλλο ρεαλιστικό και υλοποιήσιμο, πέραν του να αφήνουμε τα τραυματισμένα και άρρωστα ζώα στον δρόμο.

16. Κυρώσεις στους Δήμους

Κυρώσεις ποινικές στους Δήμους που δεν εφαρμόζουν τον νόμο. Αυτές δεν είναι απαραίτητο να είναι χρηματικές λόγω της οικονομικής ύφεσης που διάγει η χώρα.

17. Κατάργηση του Π.Δ. 400/83

Επιτέλους άμεση κατάργηση του αναχρονιστικού και αντιεπιστημονικού άρθρου 9, παρ. 4 και 5 του Π.Δ. 400/83. και αναθεώρηση των δεδομένων του λεισμανιακού ζώου, ώστε να σταματήσει η εγκληματική και μη ηθική θανάτωση πολλών εκατοντάδων ζώων το χρόνο , τα οποία μπορούν να ιαθούν.

Τέλος, θεωρούμε οξύμωρο σχήμα το να κατατίθενται τροπολογίες του νόμου και ακόμη να μην έχουν εκδοθεί οι Υπουργικές Αποφάσεις που προβλέπονται από τον πριν ένα χρόνο ψηφισθέντα νόμο, με αποτέλεσμα μια σειρά θετικών διατάξεών του να παραμένουν ανενεργές, όπως για παράδειγμα η επιβολή προστίμων από την δημοτική αστυνομία του άρθρου 21, λόγω μη έκδοσης του σχετικού μπλοκ.group_of_street_dogs_from_michal

Επιπλέον Προτάσεις της ΠΦΠΟ για τις κατατεθείσες τροπολογίες του Ν. 4039/2012

Δια της παρούσης επιθυμούμε να σας γνωρίσουμε κάποια επιπλέον της πρώτης μας επιστολής θέματα, εξ ίσου βασικά , σχετικά με τις τροπολογίες του ν. 4039/2013

1.Η δυνατότητα, μέσω του νόμου, του δικαιώματος παράστασης πολιτικής αγωγής στα φιλοζωικά Σωματεία ή τις ομοσπονδίες που έχουν έννομο συμφέρον.

2.Ο διαχωρισμός των αρμοδιοτήτων της Ελληνικής Αστυνομίας και του Λιμενικού από εκείνες της Δημοτικής Αστυνομίας, ομοίως μέσω του υπό τροπολογία Ν. 4039/2012.

3.Η ενσωμάτωση του επίσης υπό τροποποίηση Ν. 1197/81 στον Ν. 4039/2012, ώστε να μην υπάρχει πολυνομία στα θέματα της κακοποίησης του νόμου και σαφής αναφορά των περιπτώσεων παθητικής κακοποίησης, όπως έλλειψη καταλύματος, ακατάλληλο κατάλυμα, ακατάλληλη τροφή, μόνιμη αλυσόδεση (ή παστούρωμα για τα «παραγωγικά» ζώα), βρώμικο νερό, έλλειψη νερού, έλλειψη κτηνιατρικής περίθαλψης, μόνιμη παρουσία σκύλων, ιδίως των κτηνοτρόφων ζώων σε ορεινές και ημιορεινές περιοχές, απαγόρευση σκύλων πάνω στους δρόμους κυρίως τους επαρχιακούς δίκην σκιάχτρων για τη δήθεν φύλαξη του ποιμνίου, κ.λπ.

4.Η θεσμική κατοχύρωση του ρόλου των φιλοζωικών σωματείων, τα οποία κυριολεκτικά κάνουν αυτό που λέμε τη «βρώμικη δουλειά», όπως ισχύει για τα αθλητικά σωματεία και τους κυνηγετικούς συλλόγους.

5.Η διενέργεια συν-αυτοψίας, όταν απαιτείται, των αρμόδιων οργάνων με μέλη φιλοζωϊκών σωματείων για τη διαπίστωση παραβάσεων νομοθεσίας για την προστασία των ζώων.

6.Η καθιέρωση ποινικής ευθύνης για τους οδηγούς που εγκαταλείπουν τα ζώα τραυματισμένα ή σκοτωμένα στο οδικό δίκτυο εν γένει.

7.Η αναγωγή σε κακούργημα των κακοποιήσεων και θανατώσεων που επισύρουν έως και 5ετή ποινή φυλάκισης.

8.Το θέμα της προστασίας μαρτύρων σε περίπτωση που γίνει αποδεκτό οι ειδεχθείς περιπτώσεις κακοποίησης και θανάτωσης ζώων να αναχθούν σε κακούργημα.

9.Η πλήρης κατάργηση της πώλησης ζώων από τα καταστήματα pet shops, δεδομένου ότι η αιχμαλωσία των ζώων αποτελεί κατάφωρη παράβαση των συνθηκών ευζωίας τους.

Θεωρώντας ότι θα λάβετε σοβαρά υπόψη σας τις θέσεις μας,

Ευχαριστούμε

Για την

Πανελλαδική Φιλοζωική και Περιβαλλοντική Ομοσπονδία & την

Πανελλαδική Συντονιστική Επιτροπή Ζωοφιλικών Σωματείων

H Πρόεδρος                         Η Αντιπρόεδρος             Η Γραμματέας

Αναστασία Μπομπολάκη Μάριζα Χριστοδούλου Μαρία Χουστουλάκη

Στοιχεία επικοινωνίας: Αναστασία Μπομπολάκη, τηλ. 6976489349