Σε συνέχεια της συνάντησης που πραγματοποιήθηκε το Μάιο στα γραφεία του Αντιδημάρχου Δημοτικής Αστυνομίας Αθηνών κο Αναγνωστόπουλο,η ΠΦΠΟ έστειλε τις ολοκληρωμένες προτάσεις της σχετικά με τις αρμοδιότητες της Δημοτικής Αστυνομίας σύμφωνα με το νόμο 2039/2012.
Η επιστολή της ΠΦΠΟ:
“Σε συνέχεια της από 11 Μαίου 2012 συνάντησης που πραγματοποιήθηκε στα γραφεία σας, μεταξύ των δύο μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της Πανελλαδικής Φιλοζωικής και Περιβαλλοντικής Ομοσπονδίας, της Μάριζας Χριστοδούλου, της Βασιλικής Χρήστου και εσάς, σας αποστέλλουμε τις προτάσεις μας σχετικά με τις αρμοδιότητες της Δημοτικής Αστυνομίας σύμφωνα με το νόμο 4039/2012:
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ ΤΗΣ Δ.Α. ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΠΕΡΙ ΖΩΩΝ ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΒΑΣΕΙ ΑΥΤΗΣ
Ήδη από το 2008 ορίζονται οι αρμοδιότητες της Δ.Α. δυνάμει του Ν. 3731/2008, άρθρο 1, παρ. 1.24 που είναι να «ελέγχει την τήρηση των διατάξεων που αφορούν τα ζώα συντροφιάς». Παρόλα αυτά η Δ.Α. ουδέποτε εφάρμοσε τα καθήκοντά της αυτά. Κρίνεται, επομένως, απαραίτητη η άμεση εκπαίδευση και η ενημέρωση των οργάνων της Δ.Α. για τις αρμοδιότητές της, για το τι συνιστά κακοποίηση (ενεργητική και παθητική), και για τις συνθήκες ευζωίας, όπως ορίζονται από το νόμο και όχι από τις προσωπικές πεποιθήσεις του κάθε οργάνου. Δεν είναι λίγα τα περιστατικά όπου δημοτικοί αστυνόμοι αδιαφορούν μπροστά σε περιστατικά κακοποίησης των ζώων (π.χ. στο Μοναστηράκι). Εξάλλου και εσείς αναφερθήκατε στην έλλειψη φιλοζωικής κουλτούρας στο σώμα της Δ.Α. και παρά το γεγονός ότι θεωρούμε ότι η ανάπτυξη φιλοζωικής νοοτροπίας είναι κάτι που θα έπρεπε να έχει γίνει ήδη σε μικρές ηλικίες από την οικογένεια και το εκπαιδευτικό σύστημα, πάντα υπάρχει περιθώριο για την αλλαγή της στάσης μας απέναντι στα ζώα με σωστή ενημέρωση.
Η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση θα μπορούσε να γίνει από μέλη της ομοσπονδίας μας ή άλλους εθελοντές ειδικούς στα θέματα των ζώων. Η ομοσπονδία μας τα τελευταία χρόνια πραγματοποιεί εκπαιδευτικά φιλοζωικά σεμινάρια σε σχολεία σε όλη την Ελλάδα, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, προς ενημέρωση και ευαισθητοποίηση μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων. Επιπλέον, εντός του Ιουνίου του τρέχοντος έτους, σύλλογοί μας πραγματοποίησαν σεμινάριο για την επιμόρφωση των υπαλλήλων της Δ.Α. Ηρακλείου Κρήτης για το τι ορίζει ο νόμος 4039/2012 και πως οι δημοτικοί αστυνόμοι οφείλουν να παρεμβαίνουν και να αντιμετωπίζουν την κακοποίηση ενός ζώου, είτε από δική τους βούληση, είτε κατόπιν αιτήματος ή καταγγελίας πολιτών.
Μεταξύ των θεμάτων που θα απασχολήσουν το σεμινάριο είναι τα εξής:
•Τι σημαίνει ο όρος «ευζωία» ενός ζώου (συνθήκες διαβίωσης, φαγητό, νερό, εμβόλια,περίθαλψη).
•Διαπίστωση και καταγραφή παραβάσεων και επιβολή προστίμων:
o Ποινικές Κυρώσεις (ΕΛ.ΑΣ. και Δημοτική Αστυνομία – Άρθρο 16).
o Διοικητικές Κυρώσεις (Δημοτική Αστυνομία – Άρθρο 21).
•Τι σημαίνει ζώο επικίνδυνο και επιθετικό και πως διαγιγνώσκεται βάσει του νόμου.
•Τι ορίζει ο νόμος για τις λαϊκές παραστάσεις και τα θεάματα με ζώα.
•Μόνιμη αλυσόδεση (μπαλκόνια, ταράτσες, γκαράζ, κ.λπ.).
•Τι ισχύει για τον αριθμό διατήρησης κατοικιδίων σε πολυκατοικίες και μονοκατοικίες.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΜΙΑΣ ΟΜΑΔΑΣ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΑΣΤΥΝΟΜΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΣΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΣΤΑ ΖΩΑ
Η εξειδίκευση και ο καταμερισμός εργασιών είναι πλέον απαραίτητος σε μια σύγχρονη, πολυσχιδή και πολύπλοκη κοινωνία. Για το λόγο αυτό, προτείνουμε τη δημιουργία μιας ομάδας δημοτικών αστυνόμων ειδικής στα θέματα που αφορούν τα ζώα και η οποία θα απασχολείται (σχεδόν) αποκλειστικά με αυτά σε 24ωρη βάση. Φέτος, διορίσθηκε Εισαγγελέας αρμόδια για τα θέματα των ζώων και αυτό μπορεί να αποτελέσει ένα παράδειγμα προς μίμηση και για τους υπόλοιπους δημόσιους φορείς που εμπλέκονται στα θέματα των ζώων. Θεωρούμε ότι θα έχει πολύ ευεργετικά και άμεσα αποτελέσματα αν ορισθούν περίπου 3 άτομα σε καθένα από τα 7 δημοτικά διαμερίσματα του Δήμου Αθηναίων. Το σώμα αυτό των 21 ατόμων στα όρια του Δήμου θα λειτουργεί με βάρδιες για να ελέγχει καταγγελίες, να καταγράφει παραβάσεις και να επιβάλλει πρόστιμα. Επιπλέον, η εκπαίδευση ενός μικρότερου σώματος δημοτικών αστυνόμων θα είναι πολύ ευκολότερη και αποτελεσματικότερη.
ΔΙΕΝΕΡΓΕΙΑ ΕΝΤΑΤΙΚΩΝ ΕΛΕΓΧΩΝ ΣΕ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΠΩΛΗΣΗΣ ΖΩΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΝΟΜΑ ΕΚΤΡΟΦΕΙΑ
Η διενέργεια εντατικών ελέγχων σε καταστήματα πώλησης ζώων αλλά και σε παράνομα εκτροφεία είναι πολύ σημαντική, καθώς η πρακτική της πώλησης και αναπαραγωγής των ζώων είναι από τις βασικές αιτίες κακοποίησης, εγκατάλειψης (δημιουργία πληθώρας αδέσποτων) και θανάτωσης των λεγόμενων «κατοικιδίων». Οι έλεγχοι θα πρέπει να εστιάζουν στην άδεια πώλησης των ειδών, καθώς και στις συνθήκες ευζωίας και διαβίωσής τους (αριθμος ατόμων σε κάθε κλουβί, κ.λπ). Εδώ πρέπει να αναφέρουμε ότι σε περίπτωση που διαπιστώνεται ότι ο καταστηματάρχης διατηρεί είδη που ανήκουν στην άγρια πανίδα, τότε η Δ.Α. θα πρέπει να συνεργάζεται με το Δασαρχείο και τη
Θηροφυλακή για την κατάσχεση του εμπορεύματος.
Εντατικοποίηση των ελέγχων σε υπαίθριες αγορές όπου γίνεται παράνομη πώληση ζώων.
Δυστυχώς, πάρα το γεγονός ότι η Δ.Α. θα έπρεπε να είναι ιδιαίτερα αυστηρή στην αντιμετώπιση της παράνομης πώλησης ζώων στις υπαίθριες αγορές, παραμένει αμέτοχη και δεν ανταποκρίνεται στις εκκλήσεις μας για την κατάσχεση παράνομου εμπορεύματος και την επιβολή ποινών και προστίμων. Η Εισαγγελέας για τα θέματα των ζώων, κα Κωνσταντίνα Αγγελοπούλου, έχει ήδη ενημερωθεί με την από 11 Ιουνίου 2012 επιστολή μας όσον αφορά την πλημμελή άσκηση καθηκόντων από δημοτικούς αστυνόμους της Αθήνας και των όμορων δήμων κατά τη διάρκεια των πασχαλινών εορτών.
Τι προβλέπει ο νόμος σε περιπτώσεις διατήρησης ζώων σε πανηγύρια:
Η υπαίθρια πώληση ζώων απαγορεύεται, εφόσον ο Δήμος στον οποίο διοργανώνεται το πανηγύρι, δεν έχει τις απαραίτητες από το νόμο εγκαταστάσεις. Αναμένεται Υπουργική Απόφαση που θα καθορίζει τους όρους, τις προϋποθέσεις και τις προδιαγραφές κατασκευής τους. Μέχρι τότε, η πώληση ζώων σε υπαίθριες αγορές είναι παράνομη, και οι έμποροι μπορούν να διωχθούν για παράνομη εμπορία καθώς δεν διαθέτουν άδεια πώλησης και δεν πληρούν καμία από τις διατάξεις του νόμου περί εμπορικού χαρακτήρα μετακινήσεις. Επιπλέον, μπορούν να διωχθούν και για κακοποίηση ζώων εφόσον η μετακίνηση, η έκθεση και η πώλησή τους σε ευρύ κοινό δημιουργεί στα ζώα στρες και αγωνία. Επί παραδείγματι, τα πουλιά και τα κουνέλια τρομάζουν εύκολα και δεν έχουν δυνατότητα διαφυγής. Τα μεν πουλιά δεν μπορούν να πετάξουν σε ασφαλές μέρος, τα δε κουνέλια να σκάψουν λαγούμι.
Βάσει του Ν.4039/2012, άρθρο 12, παρ. 2: «Απαγορεύεται η διατήρηση κάθε είδους ζώου σε επιχειρήσεις ψυχαγωγικών παιχνιδιών, πίστας αυτοκινητιδίων, μουσικών συναυλιών, επιδείξεων, πανηγυριών ή άλλων καλλιτεχνικών ή ψυχαγωγικών εκδηλώσεων, εφόσον τα ζώα χρησιμοποιούνται με οποιονδήποτε τρόπο και για οποιονδήποτε σκοπό στο πρόγραμμά τους». Οι δε ποινές για τέτοιες περιπτώσεις αναφέρονται στο άρθρο 20, παρ. 2 και είναι 5.000 € για κάθε χρησιμοποιούμενο ζώο και ποινή φυλάκισης έως 2 έτη.
ΔΙΕΝΕΡΓΕΙΑ ΕΛΕΓΧΩΝ ΣΕ ΙΔΙΟΚΤΗΤΑ ΖΩΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΗ ΤΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΣΗΜΑΝΣΗΣ
Η διενέργεια ελέγχων σε ιδιόκτητα ζώα για την ύπαρξη της ηλεκτρονικής σήμανσης (microchip) απαιτεί ειδικό εξοπλισμό. Η Δ.Α. χρειάζεται να προμηθευτεί τον ειδικό εξοπλισμό και να διενεργεί τακτικούς ελέγχους σε ιδιόκτητα ζώα.
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΣΤΙΚΗΣ ΠΑΝΙΔΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ
Η Δ.Α. πρέπει να συνεργάζεται με το τμήμα αστικής πανίδας του Δήμου Αθηναίων για την προώθηση των καταγγελιών, την καταγραφή των παραβάσεων και την επιβολή προστίμων, σε όλο το Δήμο και ιδιαίτερα σε περιοχές που παρουσιάζουν έντονο πρόβλημα αδέσποτων ζώων.
Ενδεικτικά αναφέρουμε την περιοχή του Βοτανικού όπου διαβιεί μεγάλος αριθμός ζώων που «ανήκουν» σε ιδιοκτήτες μαντρών χωρίς σήμανση και βιβλιάριο υγείας, ενώ πολλά από αυτά ζευγαρώνουν συχνότατα και μάλιστα σε κάθε οιστρικό κύκλο. Σαν αποτέλεσμα αντιμετωπίζουμε την αναπαραγωγή μεγάλου αριθμού κουταβιών, μη καταγεγραμμένων και χωρίς κτηνιατρική περίθαλψη, που είτε εξαφανίζονται προς άγνωστη κατεύθυνση, είτε παραμένουν ως αδέσποτα στην περιοχή σε άθλιες συνθήκες. Πρόσφατες καταγγελίες από το Τμήμα Αστικής Πανίδας για ιδιοκτήτη κυνηγόσκυλων που ζευγαρώνει τα ζώα του ανεξέλεγκτα, δεν έτυχαν καμίας προσοχής ή ενέργειας από το σώμα σας.
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΛ.ΑΣ
Σε περίπτωση διαπίστωσης ποινικού αδικήματος θα πρέπει η Δ.Α. να συνεργάζεται με την ΕΛ.ΑΣ για το σχηματισμό δικογραφίας ή την αυτόφωρη δίωξη, καλώντας επί τόπου περιπολικό.
Κύριε Αντιδήμαρχε,
Αυτές είναι μερικές από τις βασικές μας προτάσεις, διότι, ενδεχομένως, θα ακολουθήσουν και άλλες ανάλογα με τα προβλήματα που θα προκύψουν σε βάθος χρόνου και κατά την εφαρμογή του νόμου. Ευελπιστούμε ότι θα συνεργαστείτε μαζί μας ώστε να μειωθούν κατά το δυνατόν τα απεχθή φαινόμενα της κακοποίησης ζώων τα οποία εκτός των άλλων προσβάλλουν και τη στοιχειώδη ανθρώπινη αξιοπρέπεια καθώς και το αίσθημα δικαίου.
Όσον αφορά την έλλειψη μπλοκ ή διευκρινιστικών εγκύκλιων, θεωρούμε ότι αποτελούν προφάσεις και προσχήματα για την πολύμηνη καθυστέρηση της ανάληψης καθηκόντων από τη Δ.Α. Όπου υπάρχει η βούληση, υπάρχουν και λύσεις. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε το παράδειγμα του Δήμου Σητείας όπου επιβλήθηκε πρόστιμο 2.000 ευρώ σε παραβάτες χρησιμοποιώντας τα ήδη υπάρχοντα μπλοκάκια για άλλες παραβάσεις. Η δημοτική αρχή ας μην σπεύδει μόνο για να επιβάλλει πρόστιμα για το γαύγισμα ή τις ακαθαρσίες των ζώων, αδιαφορώντας για τη βάναυση μεταχείριση τους από τους πολίτες. Αν μη τι άλλο η ολιγωρία αυτή συνιστά πλημμελή άσκηση καθηκόντων. Επίσης, τα άλλα προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει η Δ.Α. (π.χ. οίκοι ανοχής, μετανάστες, κ.λπ) σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να καθυστερούν ή να κωλυσιεργούν την εφαρμογή του νόμου για τα ζώα, όταν καθημερινά δυστυχούν, κακοποιούνται, θανατώνονται εκατοντάδες ψυχές από ανθρώπινη υπαιτιότητα.
Με εκτίμηση
Για την Πανελλαδική Φιλοζωική και Περιβαλλοντική Ομοσπονδία &
την Πανελλαδική Συντονιστική Επιτροπή Ζωοφιλικών Σωματείων
H Πρόεδρος Η Αντιπρόεδρος To Mέλος
Αναστασία Μπομπολάκη Μάριζα Χριστοδούλου Βασιλική Χρήστου
Στοιχεία επικοινωνίας: Βασιλική Χρήστου, τηλ. 69 45 54 40 88″
Leave A Comment
You must be logged in to post a comment.