deh4Kατηγορηματικά όχι λέει η κα Νίκη Τηλιακού, δικηγόρος και υποψήφια Διδάκτωρ της Νομικής Σχολής του Ε.Κ.Π.Α. η οποία με το παρακάτω κείμενο εμπεριστατώνει νομικά την άποψή της.

Περί της συμμετοχής των κυνηγών στην 5μελή επιτροπή του δήμου

Κατά τη γενική αρχή του διοικητικού δικαίου, περί της αμεροληψίας των διοικητικών οργάνων δεν επιτρέπεται να συμμετέχει σε αυτά μέλος, το οποίο δεν θα μπορούσε να έχει ολοκληρωμένη, εμπεριστατωμένη και αντικειμενική -κυρίως- άποψη για την κρινόμενη υπόθεση.Διότι κλονίζεται αντικειμενικά το αδιάβλητο της κρίσης τους και ως εκ τούτου δεν είναι σε θέση να παρέχουν τα απαραίτητα εχέγγυα αμερόληπτης κρίσης. («Η συγκρότηση και λειτουργία των συλλογικών οργάνων της διοικήσεως» Κωνσταντίνου Χιώλου, ΝοΒ 1996 Τόμος 44, )

Η συγκρότηση από μέρους της διοίκησης ενός συλλογικού οργάνου προάγει την πολύπλευρη έρευνα των υπό εξέταση ζητημάτων, την αμεροληψία και τον αμοιβαίο έλεγχο. Για την ικανοποίηση των ως άνω αναγκών και την αποδοτική λειτουργία του αποκεντρωμένου, αλλά και κρατικού μηχανισμού, συχνά καλούνται να συμμετέχουν σε συλλογικά όργανα και να τα συγκροτούν πρόσωπα που δεν είναι υπάλληλοι, και είναι είτε εκπρόσωποι συμφερόντων είτε ανεξάρτητοι εμπειρογνώμονες, οι οποίοι με τις ειδικές γνώσεις τους συμβάλλουν στην αποτελεσματικότητα της διοικητικής δράσης και στη λήψη ορθών διοικητικών αποφάσεων. (Γενικό Διοικητικό Δίκαιο 2004, Π. Δ. Δαγτόγλου)

Έτσι η δημιουργία συλλογικών οργάνων εξυπηρετεί τις ανάγκες εξορθολογισμού της διοικητικής δράσης, την αποτελεσματικότητα και την αποδοτικότητά της. Στο σημείο αυτό εμφανίζεται και η χρησιμότητα της συμμετοχής σε αυτά τρίτων προσώπων, πέραν των υπαλλήλων, ικανών να προσφέρουν ειδική πληροφόρηση και αφετέρου τεχνική εμπειρία για την προετοιμασία και τη λήψη αποφάσεων.Η συμμετοχή ατόμων με γνώση και εμπειρία στο συγκεκριμένο τομέα διοικητικής δράσης, που απασχολεί το όργανο κάθε φορά, διασφαλίζει με κριτήρια ορθολογισμού και αποδοτικότητας τη κρίση των οργάνων. (Προκόπη Παυλόπουλου “Το πλαίσιο λειτουργίας των συλλογικών διοικητικών οργάνων” ΝοΒ 1986 τ 34/1201)

deh1

Για τους λόγους αυτούς και κυρίως για τον εξορθολογισμό και την αποδοτικότητα της 5μελούς επιτροπής του δήμου, που θα είναι αρμόδια να κρίνει για τον χαρακτηρισμό ενός ζώου ως επικίνδυνου, η συμμετοχή εκπροσώπων των κυνηγετικών συλλόγων σε αυτήν κρίνεται αντίθετη με τις αρχές του δικαίου. Η ενασχόληση τους με το κυνήγι ζώων όχι μόνο δεν τους καθιστά ειδικούς, καθόσον μάλιστα ένα μεγάλο μέρος εξ αυτών δεν έχουν καν κυνηγετικό σκύλο, αλλά και μοιάζει οξύμωρο σχήμα η συμμετοχή ενός ατόμου, εξ ορισμού εξοικειωμένου με τη θανάτωση ζώων στον ελεύθερο του χρόνο, σε μία επιτροπή που θα αποφασίσει για την ευθανασία ενός ζώου.

Δεν προκύπτει από μέρους τους γνώση και εμπειρία για το χαρακτηρισμό ενός αδέσποτου ζώου ως επικίνδυνου ούτε για τη διαχείριση των αδέσποτων γενικά. Η ιδιότητα του κυνηγού είναι ολοκληρωτικά ασυμβίβαστη με την ιδιότητα του μέλους στη εν λόγω 5μελή επιτροπή του δήμου. Η συγκρότηση μίας τέτοιας επιτροπής, με τη συμμετοχή κυνηγών, δεν παρέχει τα εχέγγυα αμερόληπτης και ορθολογικής κρίσης, που είναι απαραίτητα για τη νομιμοποιητική λειτουργία της οργάνωσης και παρέμβασης των συλλογικών διοικητικών οργάνων, που με τη δράση τους οφείλουν και αυτά να διασφαλίζουν γενικότερα τη νομιμοποίηση της κρατικής εξουσίας.

Νίκη Τηλιακού

Δικηγόρος

Υποψήφια Διδάκτωρ Νομικής Ε.Κ.Π.Α